Nieuws over hersenletsel

Terug

Innovatie-impuls – hoe zorgtechnologie mensen met hersenletsel meer regie geeft over hun leven

MijnEigenPlan (MEP) bij Middin

Mensen met niet-aangeboren hersenletsel kunnen behoefte hebben aan een goede dagstructuur. Overzicht en een goede balans op de dag helpen onnodige prikkels te verminderen en het gevoel van eigen regie te vergroten. Daarom is Middin op locatie Nesselande gestart met aanbieden van MijnEigenPlan (MEP) als individuele app bij een kleine groep cliënten. Zodat zij meer structuur in hun dag kunnen ervaren.

Projectleider Yvonne Wiebes vertelt: ‘We zijn gestart met vijf cliënten en hun persoonlijk begeleiders. Om goed met MijnEigenPlan te kunnen werken, krijgen de begeleiders training van een MEP-coach. Middin kijkt met dit project hoe we een geschikte technologie goed kunnen toepassen in de organisatie. Hierbij worden we ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Samenwerken en het delen van kennis met andere organisaties en specialiseten is hierin heel belangrijk.’

Sybren, begeleider op locatie Nesselande, werkt sinds kort met de app MijnEigenPlan. ‘Het programma heb ik al redelijk onder de knie. Maar cliënten moeten nog weleens wennen. Ze reageren verschillend op veranderingen. Bij meneer Micaela zet ik steeds meer afspraken in de MEP-app en niet meer in de papieren agenda. Dit doe ik op afstand vanuit mijn eigen laptop. Doordat ik herhaal-afspraken kan plannen hoef ik niet meer regel voor regel alles in de papieren agenda te zetten. Dat is winst. De dagelijkse momenten zoals eten, medicatie, fysio en sport staan er al in. Door de functies beperkt te houden bouwen we langzaam op.’ Lees het allemaal op de website van Middin.

MijnEigenPlan bij Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal was in januari 2019 al gestart met het innovatieproject Doe’RToe. Dit project ondersteunt cliënten bij de toepassing van technologische hulpmiddelen. Projectleider Wendy Langedijk: ‘De kern van het project was dat de vraag van de cliënt wordt beantwoord, en daarin kán zorgtechnologie een rol spelen. In dit kader hadden we al kennis gemaakt met de app Mijn eigen plan. Maar omdat de vragen van onze cliënten heel individueel zijn, merkten we dat dit voor de ene cliënt waardevoller is dan voor de andere.’

Esdégé-Reigersdaal gebruikt de Innovatie-impuls nu om een verdiepingsslag te maken in het antwoord op de vraag of die app Mijn eigen plan écht waardevol is en zo ja, voor welke cliënten dan. Wendy Langedijk: ‘We doorlopen binnen de Innovatie-impuls een traject in het thema dagstructuur. Dit onderwerp is in belangrijke mate van toepassing op onze cliënten met NAH. Door de aantasting van hun brein kan het kortetermijngeheugen zijn aangetast, wat een beperking in het voeren van de eigen regie met zich meebrengt. De app kan voor hen een ondersteunende functie hebben.’ Hier lees je hoe Esdégé-Reigersdaal dat doet.

Zorgtechnologie succesvol implementeren vergt tijd, weten Vilans-bestuursvoorzitter Mirella Minkman en bestuurder Brigitte Boon van Academy Het Dorp. Wat is er nodig om ervoor te zorgen dat toepassingen écht worden gebruikt in de praktijk? En hoe kunnen digitale oplossingen bijdragen aan kwaliteit van leven en een hanteerbare werkdruk? Lees het dubbelinterview op de website van ZonMw. Dit is de website van Mijn Eigen Plan. Dit is de website van Volwaardig leven – de innovatie-impuls. Op de website van Kennisplein Gehandicaptensector lees je meer over het thema ‘dagstructuur’ uit de Innovatie-impuls.

 

 

Innovatie-impuls – hoe zorgtechnologie mensen met hersenletsel meer regie geeft over hun leven