Sinds vorige week kunnen cliënten van zorgorganisatie InteraktContour diverse e-Health hulpmiddelen uitproberen via een uitleenservice. In een proefperiode van twee maanden per hulpmiddel kunnen cliënten testen of het geleende apparaat of de gadget aan hun behoefte voldoet.
“Onbekend maakt onbemind”, vertelt Lisette Schoenmaker. Zij is e-Health adviseur bij InteraktContour, specialist in niet-aangeboren hersenletsel in Midden- en Oost-Nederland. Daardoor blijven volgens haar na verloop van tijd veel technologische hulpmiddelen op de plank liggen. “De aanschafkosten zijn vaak hoog, maar zonder een apparaat of gadget echt te gebruiken is het lastig om te bepalen of het ook daadwerkelijk een waardevolle toevoeging is in het leven van de gebruiker.”
E-Health hulpmiddelen eerst uitproberen
Daarom heeft InteraktContour besloten om cliënten de mogelijkheid te bieden een apparaat twee maanden uit te proberen. Op die manier kunnen zij ervaren of het hulpmiddel ondersteunt in hun behoefte én worden zij door de relatief korte ‘probeerperiode’ gestimuleerd om het hulpmiddel ook echt te gebruiken.
In de uitleenservice zijn momenteel zes e-Health hulpmiddelen beschikbaar: beeldhorloges, GPS-horloges, minirobots Tessa, Clockaids, slaapmonitors, lichttherapiebrillen en anti-trillepels. Op basis van de behoefte van de cliënt kan gekozen worden voor een specifiek hulpmiddel, waarna de proefperiode start. Aan het einde van de periode wordt geëvalueerd of het gebruik van het apparaat een succes was. “Bij een positieve ervaring kan vervolgens gekeken worden naar de mogelijkheden voor aanschaf. En als het hulpmiddel toch niet aansluit, kan gekozen worden een van de andere middelen uit de uitleenservice te proberen”, legt Lisette uit.
Aansluiten op behoeften cliënt
Naast een uitleenservice met apparaten specifiek voor een individu, is ook gestart met een rouleerservice van beweegapparaten en trainers op de dagbestedingslocaties van InteraktContour. Deze elf apparaten zijn verdeeld over elf locaties. “Door de apparaten te rouleren, houden we het aanbod aan activiteiten op onze dagbestedingslocaties gevarieerd en daarmee aantrekkelijk voor de deelnemers”, legt Lisette uit. De twee fietslabyrinthen, kinemoto’s, beleveniskoffers, braintrainers, Qbi’s en de smartgoal blijven telkens drie maanden staan op een locatie alvorens gerouleerd te worden. “Medewerkers die verwachten dat hun deelnemers profijt hebben van een van de apparaten kunnen een aanvraag doen, op basis waarvan een verdeling gemaakt wordt. Zo blijven we aansluiten op de behoeften van onze cliënten.”