We maken steeds meer gebruik van technologie. In ons huis, in ons werk en ook in de zorg. Maar welke vragen en risico's brengt dit met zich mee? En hoe zorgen we voor waardebepaling? Wat zijn de mogelijke ethische risico's van zorgtechnologie? In de Vilans ‘TechTalks’ gaan we met experts op zoek gaan naar de antwoorden. Op de website van Vilans lees je meer informatie over de TechTalks. Bekijk de thema-pagina ‘digitale zorg’ op de website van Vilans. Hier is de ‘Kennisbank Digitale Zorg’.
De eerste aflevering.
Door personeelstekorten en een toenemende zorgvraag wordt er steeds meer technologie geïntroduceerd die het overbodig maakt om live, fysiek contact te hebben tussen cliënt en zorgverlener. Het kan gaan om een sociale robot die de cliënt begeleidt bij de dagelijkse activiteiten of om contact met de zorgverlener op afstand via beeldbellen op een tablet. Hierdoor komt de zorgverlener minder vaak bij de cliënt over de vloer. Worden cliënten zo eenzamer of is digitaal contact net zo betekenisvol als live contact? Legitimeert het tekort aan personeel en efficiënt werken de trend van minder fysiek contact? Aan tafel bij TechTalks gaan we op zoek naar de antwoorden! Met: Jasmin de Jong - digitale dagbesteding bij Amstelring, Alistair Niemijer - zorg-ethicus bij Universiteit voor Humanistiek en Henk Herman Nap - expert digitale zorg bij Vilans. Bekijk deze eerste aflevering op YouTube. Abonneer je op het YouTube-kanaal van ‘Vilans @VilansLangdurendeZorg’. Geef je mening en denk mee over TechTalks via dit contactformulier.