Laliberté, M.-P., Alary Gauvreau, C. & Le Dorze, G. (2015). A pilot study on how speech-language pathologists include social participation in aphasia rehabilitation. Aphasiology, DOI: 10.1080/02687038.2015.1100708
Deze studie bestond uit een groepsinterview uitgevoerd met drie logopedisten werkzaam in een revalidatiecentrum in Quebec, Canada.
Uit de studie blijkt dat de logopedie binnen de setting van het revalidatiecentrum sterk verankerd is in het traditionele medische model en zich richt op de taalstoornis, hoewel logopedisten het integreren van sociale participatie in de behandeling wel zeer wenselijk vinden. De logopedisten die deelnamen aan het interview, menen dat sociale participatie iets is voor later in het revalidatietraject. Om PMA aan te moedigen om te werken aan sociale participatie, dient de logopedist de ideeën, doelen en leefomgeving van de PMA centraal stellen. Om doelen op het gebied van sociale participatie te stimuleren kan de logopedist daarnaast informatie geven over het revalidatieproces en mogelijke doelen t.a.v. sociale participatie voorstellen. Het uiteindelijke doel is om PMA te voorzien van de beste professionele hulp in hun revalidatie, zodat zij voorbereid zijn om na de revalidatie zo goed mogelijk hun dagelijkse activiteiten en sociale rollen uit te voeren.