Als kinderen snappen hoe hun hersenen werken, gaan ze hun gedrag veranderen. Die overtuiging heeft breindeskundige Erik Scherder. Met dat doel schreef hij samen met Fred Diks en Mariëlla van de Beek het kinderboek: 'Professor S. en de verslaafde koning'. In het land Breinstein gaat het helemaal mis: de koning is gameverslaafd en geregeerd wordt er niet meer... Het boek is opgezet als een spannend avonturenverhaal waarin thema's voorbijkomen als gameverslaving, obesitas en te weinig bewegen. Met zogenoemde 'hersenfeitjes' door het verhaal heen, leren kinderen wat er zich in hun brein afspeelt. Ook leren ze hoe je daar zelf invloed op kunt hebben door bijvoorbeeld meer te bewegen in plaats van lang achter de computer te zitten.
Brein werkt bij iedereen anders
Juf Marla de Groot van basisschool De Werf was zo enthousiast over het boek, dat ze besloot het een week lang aan de hand van gesprekjes en opdrachten in de klas te bespreken. De diversiteit door kinderen met bijvoorbeeld ADHD, autisme (ASS) en dyslexie op elke school, maakt dat het accepteren van elkaar heel belangrijk is. Dit boek maakt wat haar betreft duidelijk dat het brein bij iedereen anders werkt.
De kinderen van groep 8 zijn onder de indruk van wat ze allemaal hebben gelezen en geleerd. Boris (12) is er bijvoorbeeld achter gekomen dat als je met je mobiel bezig bent, er hersencellen afsterven die niet meer terugkomen. Op de vraag of hij zijn mobiel dan nu minder gaat gebruiken, moet hij even nadenken: "Hmm... Waarschijnlijk wel."
Zeker effect
Ook ouders zijn blij met het boek. Zoon Raff van Sven Verkerk zit bij Marla de Groot in de klas. Sven is erg blij dat het boek als lesstof in de klas van zijn zoon behandeld wordt.
Of het daadwerkelijk gedrag verandert, weet hij niet, maar dát het effect heeft, daar is hij van overtuigd: "Ze hebben een leeftijd waarop ze dingen die langskomen in zich opnemen. Misschien vertaalt het zich niet direct in een gedragsverandering, ze nemen het toch mee. En dat is zeker belangrijk voor hun verdere ontwikkeling."
Onderdeel van lesmateriaal
Juf Marla de Groot vond bewustwording sowieso al een belangrijk thema binnen het onderwijs. Mede daarom begon ze 12 jaar geleden met mediteren in de klas. In het begin werd daar nogal terughoudend op gereageerd. Toen bleek dat er veel meer rust kwam in de klas en leerlingen zich beter konden concentreren, nam de belangstelling toe. "Mediteren wordt nu zeker als toegevoegde waarde gezien binnen het onderwijs op onze school", vertelt ze.
Marla klinkt stellig als ze nadenkt over de vraag of deze materie onderdeel moet zijn van het lesmateriaal. "Dat vind ik zeker. Als de kinderen nu al leren wat de gevolgen kunnen zijn van hun gedrag, kunnen ze bewust kiezen wat ze daarmee doen. Dat maakt ze ook verantwoordelijk."