Nieuws

Terug

Verslag van de bijeenkomst ‘Studeren met hersenletsel’

‘Wij doen’, re-integratiebureau voor mensen met onder meer NAH, organiseerde samen met Hogeschool Windesheim eerder deze maand een succesvolle bijeenkomst ‘Studeren met hersenletsel’. De diverse groep deelnemers bestond uit studenten met hersenletsel, decanen, studentbegeleiders, docenten, ouders, en collega’s uit de zorg en re-integratie. Samen werd nagedacht en gedeeld over de hordes, wensen en mogelijkheden waar je mee te maken krijgt als je hersenletsel hebt en wilt studeren. In de bijeenkomst kwam aan bod:

  • De impact van NAH in het algemeen en specifiek op het studeren.
  • De decaan vertelde welke ondersteuning Hogeschool Windesheim op dit moment aanbiedt.
  • Student en ervaringsdeskundige Kira Swaluë vertelde over haar zoektocht naar herstel na hersenletsel en de mogelijkheden om toch te kunnen studeren en scheikundedocent te worden.
  • Ervaringsdeskundige Manou Lourens deelde tevens haar verhaal over de onzichtbare gevolgen van NAH en de rol en verantwoordelijkheid van het onderwijs in het begeleiden van studenten naar de arbeidsmarkt.
  • De lessen die wij hebben geleerd uit de pilot ‘Studeren met Hersenletsel’. Aritha van der Stouw heeft meerdere studenten begeleidt en deelde haar inzichten. Over de knelpunten tijdens het studeren die studenten met NAH ervaren en hoe balans te houden tussen studie/privé. Verder zagen we dat de studenten behoefte hadden aan ondersteuning in grenzen aangeven en aanvoelen, vertrouwen geven in hun kunnen en zich niet uit het veld te laten slaan bij tegenslag, zodat uiteindelijk hun zelfvertrouwen groeide en daarmee ook het herstel bevorderde.
  • Tot slot hebben we samen met de deelnemers gebrainstormd hoe met de belangrijkste uitdagingen in het onderwijs omgegaan kan worden.

Wat heeft dit opgeleverd?

Naast een (h)erkenning voor de studenten met hersenletsel, heeft dit bij de verdere deelnemers bewustwording gecreëerd over wat NAH is en wat dit voor impact heeft op het studeren. Er is met de aanwezigen gedeeld welke ondersteuning er is als je studeert met hersenletsel. Maar ook de knelpunten die we nog tegenkwamen in het (landelijk) onderwijs. De flexibiliteit en begeleiding die studenten met hersenletsel nodig hebben, blijkt er in de praktijk niet altijd (en soms weinig) te zijn. Windesheim durft dit te onderzoeken wat mogelijk is, en wat verbeterd kan worden.

WijDoen is ontzettend trots op deze samenwerking en het behaalde resultaat. Hun doel is om de geleerde lessen nu ook over te dragen in het landelijk onderwijs, om de bewustwording en ondersteuning omtrent het studeren met NAH te vergroten. Zodat studeren voor alle studenten met hersenletsel in Nederland mogelijk wordt! Dit is de website van re-integratiebureau ‘Wij doen’. Dit is de LinkedIn van Lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg - Windesheim. Lees het verslag van deze bijeenkomst op de LinkedIn van WijDoen.

Foto is van Lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg.

 

 

Verslag van de bijeenkomst ‘Studeren met hersenletsel’