Maak het onzichtbare zichtbaar! Met behulp van jouw creatieve brein kunnen wij meer herkenning en erkenning voor mensen met een hersenaandoening creëren (en je kan er ook nog een mooie prijs mee winnen!)
1 op de 4 Nederlanders heeft een hersenaandoening, dat zijn dus 4 miljoen Nederlanders. Hieronder vallen aandoeningen zoals ADHD, alzheimer en een hersenschudding, maar ook aandoeningen die niet zo snel aan de hersenen gekoppeld worden zoals depressie, angst en migraine. Deze aandoeningen hebben grote gevolgen op het leven, maar een deel blijft onzichtbaar voor de buitenwereld. Denk hierbij aan veranderingen in denken, emoties en gedrag. En het zijn juist déze gevolgen die vaak als het meest ingrijpend worden ervaren. Overprikkeling bijvoorbeeld, zorgt voor vele mensen voor een dagelijkse strijd die het leven belemmert, terwijl niemand dit aan je kan zien.
Om meer bewustwording te creëren over de onzichtbare gevolgen van hersenaandoeningen is de Hersenstichting op zoek naar een pakkend symbool dat deze onzichtbare en onbegrepen gevolgen representeert. Het is de bedoeling dat dit symbool uiteindelijk breed ingezet gaat worden. Denk ter vergelijking aan het lieveheersbeestje dat gebruikt wordt als symbool tegen zinloos geweld, het vergeet-me-nietje voor alzheimer en de Pink Ribbon voor borstkanker. Het symbool kan dus ingezet worden door mensen zelf. Bijvoorbeeld om de onzichtbare gevolgen van hersenaandoeningen bespreekbaar te maken en/of hun steun te tonen. Ook de Hersenstichting en andere organisaties kunnen het symbool gericht gaan inzetten in campagnes en uitingen.
Heb jij hét gouden idee voor een symbool dat de onzichtbare gevolgen van hersenaandoeningen tastbaar maakt? Stuur dan jouw concept in! De uiterste datum om jouw idee in te sturen is 14 februari 2021. Alle informatie lees je op de website van Battle of concepts.