Mylèn Daniels is een ervaringsdeskundige op het gebied van niet-aangeboren hersenletsel. In dit blog vertelt ze over haar studieperiode en werkervaringen. Mijn nieuwe opleiding werd MBO3 Medewerker Maatschappelijke zorg. Hiermee kon ik in de ouderenzorg, gehandicaptenzorg of jeugdzorg terecht. De theorie van deze opleiding heb ik met succes afgerond, maar tijdens mijn stage ben ik gigantisch tegen mijn eigen grenzen aangelopen. Op veel plekken in de zorg is er de afgelopen jaren behoorlijk bezuinigd, waardoor je als activiteitenbegeleider niet alleen meer de activiteit begeleidt, maar ook tafels moet dekken en cliënten met een hoge zorgvraag naar het toilet moet kunnen begeleiden. Dit kan ik niet en dus ben ik op twee verschillende stageplekken gezakt voor mijn opleiding. In het project ‘maatschappelijke participatie’ werken we aan concrete producten die professionals helpen om aanbod beter af te stemmen op mensen met hersenletsel. Zoals bijvoorbeeld tips voor leraren op scholen. Maar ook voor mensen met NAH zijn er tips.
Ervaringsdeskundige Mylèn Daniels deelt 11 tips voor mensen met NAH.
1. Vraag verlengde tijd aan bij toetsen en examens.
2. Heb je moeite met lezen of overzicht houden? Dan kun je ook vragen of ze de toets in een groter lettertype op A3 formaat willen printen.
3. Vraag bij het begin van een blok om een overzicht van de lesstof, of maak deze zelf.
4. Werk vooruit.
5. Schrijf een samenvatting van de te leren stof.
6. Zorg dat je ruim op tijd begint met leren voor een toets.
7. Herhaal en lees je samenvatting heel vaak door.
8. Zit je op de middelbare school? Vraag een dubbel boekenpakket aan en laat het ene
deel van je boeken in je kluis en het andere deel thuis liggen. Dit scheelt gesjouw.
9. Hang een kopie van je rooster in je kluisje.
10. Pak je schooltas een avond van tevoren in.
11. Mag je tijdens de les zelfstandig werken? Zoek dan een plek waar het rustig is.