Digitale wegen bewandelen brengt ons ver, maar niet overál naartoe. Die les kunnen we wel trekken uit de afgelopen periode waarin familie, vrienden, en collega’s voornamelijk bestonden uit pixels op een scherm. Ook het contact tussen begeleider en cliënt werd regelmatig vervangen door een virtueel moment. Digitaal contact kan en zal de warmte van fysiek contact niet vervangen. Desondanks heeft de pandemie onze blik op contact en digitale middelen flink verruimd. Verschillende organisaties zochten tijdens de lockdown naar digitale alternatieven voor dagbesteding omdat hun dagbestedingslocaties moesten sluiten. In 2020 deed Vilans daarom een verkenning naar de mogelijkheden van digitale dagbesteding. Ook onderzochten ze mogelijkheden om digitaal contact 'warmer' te maken om zo het gemis aan nabijheid en aanraking te verminderen.
De lessen en praktijkervaringen die de zorgorganisaties hebben opgedaan, zijn gebundeld in dit Digidoeboek. Het doel van dit boek is om je te inspireren en op ideeën te brengen. Zo kun je zelf starten en laagdrempelig experimenteren met ‘Digitale dagbesteding’ en ‘Warm contact’. Je vindt tips, praktische opdrachten en inspirerende foto’s om aan de slag te gaan met digitale dagbesteding. Hiermee zet je binnen jouw organisatie op je eigen manier en in je eigen tempo digitale dagbesteding op mét oog voor warm contact. Lees erover op de website van het Kennisplein Gehandicaptensector en op de website van Vilans. Hier kun je het Digidoeboek downloaden.