De coronacrisis heeft ertoe bijgedragen dat steeds meer zorgaanbieders gebruikmaken van beeldbellen en eHealth-toepassingen. Op die manier kunnen zij zorg op afstand bieden zonder fysiek contact met de patiënt. Maar hoe zet je digitale zorg veilig in? En hoe houd je zo veel mogelijk rekening met de wensen van de patiënt? Het kennisdocument ‘Slimme Zorg Thuis’ biedt hierbij ondersteuning. Een vertegenwoordiging van zorgaanbieders, cliënten, patiënten en leveranciers met expertise op het gebied van ‘Slimme Zorg Thuis’ bundelden kennis en ervaring in één document. Patiëntenfederatie Nederland vindt het, samen met de Vliegwielcoalitie, heel belangrijk om deze kennis nú te delen. Zorgaanbieders en leveranciers kunnen zo snel aan de slag met het implementeren van Slimme Zorg Thuis, zodat patiënten zoveel mogelijk de zorg kunnen ontvangen die zij voor de coronacrisis ook kregen. Uit onze flitspeiling over uitgestelde en afgezegde afspraken behandeling of onderzoek bleek al dat de reguliere zorg in het geding kwam door de coronacrisis. De inzet van Slimme Zorg Thuis kan ertoe bijdragen dat de reguliere zorg door kan gaan.
Het kennisdocument is nog niet volledig, maar is zeker waardevol voor zorgaanbieders. Daarom is er een samenvatting gemaakt met vier belangrijke zaken om als zorgverlener rekening mee te houden bij het opzetten en inrichten van digitale zorg op afstand, oftewel ‘Slimme Zorg Thuis’. Lees hier de samenvatting: ‘Leidraad bij het organiseren van digitale zorg op afstand’. Het complete concept kennisdocument is beschikbaar op de site van de NEN.